16 maja 2014




Gdy rozmawiałam z moimi szwedzkimi przyjaciółmi cały czas powtarzali, że koniecznie muszę spróbować Kladdkaka. Do tej pory nie wierzyłam, że istnieje lepsze czekoladowe ciasto niż brytyjskie Brownie, ale z pierwszym kęsem szwedzkiego przysmaku zmieniłam zdanie.

 Ciasto ma niezwykłą konsystencję - jest wilgotne i lepkie, a do tego mocno czekoladowe. Jak się okazało, jest proste w przygotowaniu, a piecze się je bardzo krótko. Jedyna wada ciasta jest taka, że trzeba czekać aż ostygnie - ciasto po wyciągnięciu z piekarnika jest miękkie i podczas stygnięcia nieco twardnieje.

W temacie przepisu wspomnę, że w zasadzie każda szwedzka rodzina ma swój własny. Różnią się odrobinę proporcjami, ponieważ każdy ma swój ulubiony smak. Ja jadłam je tylko w jednym miejscu - w szkolnej kawiarni w Gymnasium w Vansbro, która jest otwarta dla wszystkich, nie tylko uczniów. Przemiła pani piecze ciasta na miejscu, a kosztują one dosłownie grosze. Serdecznie polecam !



Kladdkaka

Składniki:
  • 220g cukru
  • 2 jajka
  • 3 łyżki kakao
  • 10-12g cukru wanilinowego
  • płaska łyżeczka sody oczyszczonej
  • szczypta soli
  • 136g mąki
  • 75g rozpuszczonego, lekko ostudzonego masła

Sposób przygotowania:

Jajka z cukrem ucieramy mikserem (lub w robocie kuchennym). 
Dodajemy cukier wanilinowy, sól, sodę i kakao. 
Następnie wsypujemy mąkę i dolewamy rozpuszczone masło. 
Mieszamy aż do utrzymania gładkiej masy.
Ciasto wykładamy do formy (jeśli nie jest silikonowa, należy ją wcześniej wysmarować masłem i przysypać bułką tartą). 
Pieczemy je 15 min w temperaturze 180°C. 
Po wyciągnięciu z piekarnika odstawiamy na kilka godzin do ostygnięcia.
W Szwecji podaje się je z bitą śmietaną, lodami albo sosem waniliowym i świeżymi owocami, samo ciasto jednak smakuje wystarczająco dobrze :)

Smaklig måltid !

2 komentarze :

  1. nazwa pierwsza klasa, a ciasto wygląda mega bosko :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha dzieki, przy nastepnej produkcji zapraszam na darmowa degustacje :D

      Usuń

Przeczytałeś? Zrobiłeś? Zostaw mi wiadomość :)