13 stycznia 2015

Tajska sałatka z krewetkami i pomelo

Po pierwsze i najważniejsze, mały komunikat - po raz kolejny moje przepisy zostały wyróżnione w konkursie kulinarnym. Konkurencja, znowu organizowana przez portal durszlak, polegała na przygotowaniu słodkości, której nie może zabraknąć na świątecznym stole. Jednakże warunkiem zakwalifikowania tegoż przepisu było użycie margaryny Palma spółki Bielmar oraz umieszczenie zdjęcia ciasta z rzeczoną margaryną w tle. Ja przygotowałam Bûche de Noël, jeden z najbardziej kojarzących się ze świętami wypieków na świecie. Nie wspomnę nawet, jak bardzo rozpiera mnie szczęście i duma, bo blog, na którym miałam jedynie uporządkować swoją improwizowaną myślową książkę kucharską, odnosi nie lada sukcesy :)

Ale nie konkurs jest tematem posta. Otóż stało u nas w domu pomelo. Stało przez ponad 2 tygodnie, opakowane, nienaruszone, i dojrzewało w zimowym znikomym słońcu. Nie miałam pojęcia, co z nim zrobić. Któregoś dnia mimochodem sprawdziłam metkę owocu - kraj pochodzenia - Tajlandia. Zapaliła się w głowie żarówka, poszłam więc do książek i laptopa i wyszukałam. Tajska sałatka z pomelo i krewetkami, to jest to ! A przynajmniej byłoby, gdybym miała krewetki. Jednak takiego smaka sobie na nią narobiłam, że pokusiłam się o przygotowanie jej bez owoców morza. Zmieniłam nieco dressing, ponieważ nie posiadałam oleju sezamowego, to tyle. Jednakże dla tych, którzy chcieliby spróbować oryginalnego smaku, publikuję przepis z krewetkami, tak jak ja bym to zrobiła.
A przysięgam, sałatka warta zrobienia nawet bez krewetek!
Tajska sałatka z krewetkami i pomelo
Czas przygotowania składników: ~40min
Całkowity czas przygotowania:   ~55min
Składniki:
  • 1 owoc pomelo
  • 250g małych krewetek (mogą być koktajlowe) - oryginalnie
  • 1 czerwona cebulka, nieduża
  • 1/2 szklanki orzechów arachidowych (ziemnych, solonych lub niesolonych)
  • garść liści kolendry (opcjonalnie - pół garści liści kolendry i pół garści liści bazylii tajskiej)
dressing
  • 1 czerwona papryczka chili
  • 1 ząbek czosnku
  • 1cm korzenia imbiru
  • 1 łyżeczka cukru brązowego muscovado
  • 1 łyżka sosu sojowego
  • 1 łyżka oliwy
  • sok z 1/2 cytryny
Przygotowanie:
  • Przygotować dressing: papryczkę chili kroimy w cieniutkie paseczki, wyciskamy czosnek i imbir oraz sok z cytryny do szklanki, wsypujemy cukier, wrzucamy papryczkę chili i zalewamy sosem sojowym oraz oliwą, potem wszystko dokładnie mieszamy dopóki cukier się nie rozpuści i odstawiamy aby się przegryzło.
  • Obrać pomelo ze skórki (każdy kawałek obieramy z białej skórki, ma zostać sam czysty miąższ, skórka jest bardzo gorzka).
  • Krewetki podsmażamy przez max 5 min na rozgrzanym masełku (z każdej strony), potem przekładamy na miseczkę, żeby ociekły z tłuszczu (opcjonalnie - można je polać sokiem z cytryny).
  • Kroimy cebulkę w piórka.
  • Pomelo i cebulkę wrzucamy do dużej miski, mieszamy dokładnie.
  • Na wierzch sałatki wykładamy krewetki, posypujemy je orzeszkami.
  • Całość polewamy dressingiem, a na sam koniec posypujemy wierzch poszarpanymi na małe kawałeczki liśćmi kolendry.
  • Sałatka smakuje obłędnie zarówno z krewetkami jak i bez nich.
zBLOGowani.pl Niskokaloryczny styczeń Zdrowy obiad Niskokaloryczny styczeń