26 stycznia 2015

Słonecznikowy Chleb Żytni Razowy na Zakwasie

Pamiętam, jak kilka lat temu mama piekła chleb. I to nie byle jaki, pyszny chleb na zakwasie, urozmaicany różnymi ziarnami i przyprawami. Żaden sklepowy chleb nie mógł się z nim równać. Niestety, z czasem przyszło więcej obowiązków i więcej pracy, które wyparły wypiekanie chleba z codziennego grafiku.
A my, dzieci, tęskniliśmy za jego smakiem każdego dnia. Postanowiłam zrobić wszystkim małą niespodziankę i upiec swój własny. Poczytałam, co i jak, i przez tydzień karmiłam pyszny żytni zakwas. Nie sądziłam, że to aż tak proste - receptura opiera się na mące żytniej razowej i wodzie. Nic więcej. Do ciasta na chleb też prawie nic innego się nie dodaje, jedynie miesza się nieco różne mąki dla wzbogacenia smaku.
Po tygodniu przygotowywań cieszymy się najlepszym chlebem, jaki można sobie wymarzyć - domowym, najzdrowszym, bez chemii i konserwantów, pełnoziarnistym, z ziarnami słonecznika. Polecam, powaga, nie ma nic lepszego jak domowy chleb.
Słonecznikowy Chleb Żytni Razowy na Zakwasie
Czas przygotowywania zakwasu: 7 dni
Czas przygotowania ciasta:  10-15min
Czas rośnięcia chleba:                  ~6h
Czas pieczenia chleba:                1,5h
Czas całkowity:               7dni i ok. 8h
Zakwas:
  • 7x 5 łyżek mąki razowej żytniej typ 2000 i 5-6 łyżek wody
Zakwas będziemy przygotowywać w wyparzonym, szczelnie zamykanym słoiku (1L). Pierwszego dnia wsypujemy do niego 5 łyżek mąki razowej oraz 5 łyżek wody, dokładnie mieszamy. Następnego dnia połowę zakwasu wyrzucamy (lub przekładamy do kolejnego wyparzonego słoika - jednak jeśli będziemy w ten sposób postępować każdego dnia, po jakimś czasie będziemy mieć kilkadziesiąt słoików zakwasu ;) ) i dokarmiamy taką samą porcją mąki i wody, jaką wsypywaliśmy pierwszego dnia. Dokładnie mieszamy i zostawiamy do następnego dnia. Czynność powtarzamy przez 7 dni. Ja proponuję 5 dnia nie wyrzucać zakwasu tylko przełożyć go do kolejnego słoika. Chleb zazwyczaj zjada się szybko, więc 2 słoiki zakwasu wystarczą idealnie, aby każdego dnia upiec 1 bochenek.
Szczegółowe instrukcje na stronie przepisnachleb.pl, którą serdecznie polecam. To istna skarbnica wiedzy w dziedzinie wypieku chleba !

Składniki:
  • 4-5 łyżek zakwasu
  • 300g mąki razowej żytniej typ 2000
  • 300g mąki pszennej (ja użyłam z pełnego przemiału, ale może być zwykła tortowa)
  • 1 szklanka pestek słonecznika + 1/2 szklanki do posypania na wierzchu
  • 500-600ml wody
  • 1 łyżka soli morskiej
Przygotowanie:
  • Zakwas, mąki, 1 szklankę pestek słonecznika, 500ml wody i sól mieszamy dokładnie widelcem w wysokiej misce.
  • Formę o wymiarach co najmniej 12cmx36cm wykładamy papierem do pieczenia (ja piekłam w formie 12cmx50cm, wtedy kromki były bardziej prostokątne niż kwadratowe).
  • Umieszczamy w formie ciasto, przykrywamy szczelnie folią przezroczystą i odstawiamy na 4-6h w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
  • Gdy ciasto wyrośnie - na stronie przepisnachleb.pl napisane było, że w formie 12x36 ciasto powinno wyrosnąć do brzegów, w mojej dłuższej formie wyrosło mniej więcej o połowę wcześniejszej wysokości - zwilżoną wodą dłonią wygładzamy je i leciutko wklepujemy w górę chleba pozostałe pestki słonecznika. Należy to zrobić bardzo delikatnie, aby ciasto nie opadło.
  • Chleb pieczemy przez 10min w temperaturze 240 stopni, a potem około 1,5h w 200 stopniach.
  • Po wyciągnięciu zostawiamy chleb na jakiś czas (ok.15min) aby wytracił nieco temperatury, po czym wkładamy go do torebki foliowej. Dzięki temu zabiegowi chleb pochłonie wilgoć i jego skórka nie będzie taka twarda.
  • Na stronie przepisnachleb.pl znajdziecie wiele wskazówek co do pieczenia chleba, ja pozwolę sobie opisać jedną, która bardzo mi się przydała - jeśli chleb nie będzie chciał rosnąć, można nagrzać piekarnik do 50 stopni, wyłączyć i wstawić chleb. Gdy nie zauważymy efektów, można powtórzyć proces, nawet kilka razy. Jest to szczególnie istotna wskazówka dla osób, które tak jak ja mają chłodne mieszkanie.