7 października 2014

Quiche na dobry początek roku akademickiego


Wczorajszy dzień lekko mną wstrząsnął. Chociaż zajęć nie było dużo, raptem kilka godzin. Okazało się, że coś, przed czym uciekałam wybierając taką ścieżkę kariery, mimo wszystko mnie dogoniło. 3 lata w klasie matematyczno-fizycznej zwieńczone zostały zajęciami z gramatyki języka polskiego. Może za bardzo marudzę, ale... wolałabym te 3h tygodniowo spędzić na czymś bardziej pożytecznym. Na szczęście to tylko pół semestru, może nawet wyjdzie na dobre. A przez całe liceum śmiałam się razem z innymi z pani od języka polskiego powtarzającej, że ten polski kiedyś nas dogoni...

Tak trochę smęcąc każdemu o tej gramatyce wpadłam w dziwny nastrój - z jednej strony wciąż tliły się we mnie resztki zapału do nauki, a z drugiej niechęć do językowego wyzwania przytłaczała mnie na tyle, że nawet odechciewało się sięgnąć po książkę. Co w tym momencie robi typowa studentka?

Moja przyjaciółka lodówka jeszcze nigdy nie zawiodła. Cukinia, pomidory, pieczarki... jakaś szynka i camembert. Kruche ciasto. Przyprawy. Po 40 minutach pieczenia i kawałku quiche wyciągnęłam książki i zaczęłam się uczyć do matur.


Quiche
z szynką szwarcwaldzką i camembertem 


Składniki:
kruche ciasto
  • 1 szklanka mąki tortowej
  • 1/2 szklanki mąki pełnoziarnistej (z pełnego przemiału)
  • 140g masła
  • 3 żółtka
  • 1,5 łyżki gęstej śmietany
  • 2 szczypty soli
  • ulubione przyprawy (ja dodałam przyprawy z suszonych pomidorów i czosnku)
wypełnienie
  • 1/2 średniej wielkości cukinii (ok. 10 plasterków o średnicy 4-5 cm)
  • 1 duży pomidor
  • 4 pieczarki
  • 4 plasterki szynki szwarcwaldzkiej
  • 3 białka
  • 2 serki camembert
  • 1 łyżka gęstej śmietany
  • 2 szczypty soli
Przygotowanie:
kruche ciasto
  • Mąkę dokładnie przesiać (wymieszać jedną z drugą).
  • W głębokiej misce wymieszać mokre składniki.
  • Dodać mąkę i zagnieść ciasto.
  • Przygotować formę o średnicy 30 cm - jeśli jest silikonowa, nie trzeba nic robić; jeśli jest metalowa, należy wysmarować ją masłem i posypać bułką tartą lub wyłożyć papierem do pieczenia. 
  • Dokładnie wyłożyć formę ciastem - uformować ścianki jak do tarty.
  • KONIECZNIE porób widelcem dziurki na całej powierzchni ciasta - zapobiegasz w ten sposób pojawianiu się bąbli powietrza pod ciastem co deformuje kształt spodu.
  • Podpiec ciasto (10 min w 180 stopniach).
wypełnienie
  • Cukinię, pieczarki i pomidora kroimy na plasterki.
  • Plasterki szynki kroimy na 5-6 pasków każdy (będą przypominały trochę bacon strips).
  • Serki camembert ścieramy na tarce o grubych oczkach.
  • Białka mieszamy ze śmietaną, po czym dodajemy starty ser.
  • Tuż po wyciągnięciu kruchego spodu z piekarnika układamy według własnej fantazji warzywa i szynkę, posypujemy solą, po czym na wierzchu rozsmarowujemy masę serową.
  • Całość pieczemy około 20 minut w 170 stopniach.
Quiche jest daniem francuskim. Tradycyjnie przyrządzane jest na kruchym spodzie, jednak równie dobrze można wykorzystać do tego gotowe ciasto francuskie. Ciasto można podawać na ciepło lub na zimno, a jego wypełnienie zależy w gruncie rzeczy tylko od fantazji kuchcika. I od zawartości lodówki. 

0 komentarze :

Prześlij komentarz

Przeczytałeś? Zrobiłeś? Zostaw mi wiadomość :)