27 października 2014

Kasztanowe Puree


Do kasztanów były długie podchody. Najpierw nie mogłam się zdecydować, co z nich zrobić. Stwierdziłam, że wymyślę jak już będę je miała. Potem wyczekiwałam aż pojawią się w marketach. Czekałam... czekałam... I wreszcie, pod koniec października je znalazłam. Kupiłam 0,5kg, wypytałam Mamę jak i z czym to się je, i wzięłam się do pracy. Mój impulsywny temperament nie pozwolił mi tego odkładać do następnego dnia, co przypłaciłam zarwaniem nocy. Uwierzcie, poniedziałek po 4h snu to kosmos.


Puree z kasztanów robi się koszmarnie długo. Szczerze mówiąc, podczas wyłuskiwania miąższu zdążyłam się konkretnie zniechęcić do przetwarzania ich w jakikolwiek sposób. Mają bardzo intensywny, słodki zapach (smak również), a obieranie ze skórek trwało dobre 1,5h. Ale prawdę mówiąc górę wzięło moje zmęczenie, puree z dyni robi się tak samo długo. Tylko dyni nie trzeba przecierać przez sito :)

Kasztany to przysmak francuski, jednak goszczą one również w kuchni litewskiej, węgierskiej, niemieckiej czy słowackiej. Wygląda na to, że tylko Polska się przed nimi ukrywa. A wiele traci, bowiem poza walorami smakowymi kasztany cechuje wysoka zawartość witamin i minerałów. Wapń, magnez, żelazo, fosfor i potas oraz witamina C, zestawienie idealne na porę roku stanowiącą sezon kasztanowy. A do tego lekkostrawne. Aż grzech je pominąć na jesień, zatem zachęcam do zaopatrzenia się w kilogram czy pół i przygotowania ich samodzielnie.



Kasztanowe Puree

1 porcja = 0,5kg jadalnych kasztanów


  • Kasztany wrzucić do głębokiego garnka, zalać wodą i gotować przez 1h.
  • Po tym czasie wyciągać pojedynczo z wody (póki ciepłe), wyłuskiwać (z dwóch skórek) i wrzucać na sitko.
  • Przetrzeć miąższ przez sitko - powinna powstać lekko mączna masa.
  • Przełożyć do 0,5l słoika, ale przechowywać nie dłużej niż 24h. Najlepiej je przygotować bezpośrednio przed dalszą obróbką. W przeciwnym wypadku fermentują !
  • Takie puree z kasztanów jest bazą do wszelkich potraw i wypieków, kasztany można jeść jednak w najprostszy sposób - uprażone, bezpośrednio z piekarnika.

1 komentarz :

Przeczytałeś? Zrobiłeś? Zostaw mi wiadomość :)