3 maja 2015

Składnik X - Ciasto z Batata


Historię powstania tego ciasta zacznę od tego, że do tamtego czasu nie wiedziałam jak smakują bataty. Akurat trafiło się, że mieliśmy jednego w domu. Leżał biedny, nikt go nie chciał, więc korzystając z nieobecności i nieświadomości rodziny postanowiłam go wykorzystać. Moją początkową koncepcją było zjedzenie go na obiad, jednak gdy go spróbowałam, doznałam małego szoku... bowiem smakował on niemal jak dynia. I w tym momencie zaświtał mi w głowie inny pomysł. Ciasto batatowe! Tego jeszcze nigdzie nie widziałam. Szybko dobrałam odpowiedni typ ciasta bazowego i wzięłam się do pracy. Efekt był w pełni zadowalający, co potwierdzili wszyscy, którzy go próbowali. Ciasto jest lekko zakalcowate, jednak zachowuje swoją puszystość. Idealnie pasuje do kawy czy herbaty, jednak można je podać również jako deser, z dodatkiem bitej śmietany i kwaśnych owoców. Polecam w każdej postaci!

Ciasto z Batata
Czas przygotowania: 20min
Czas pieczenia:         45min
Czas całkowity:             ~1h
Składniki:
  • 1 batata
  • 1-2 dl cukru brązowego muscovado
  • 150g miękkiego masła
  • 2 jajka
  • 3dl mąki pszennej samorosnącej (można użyć zwykłej mąki pszennej przesianej z 1 łyżeczką proszku do pieczenia)
  • 1,5 łyżeczki cynamonu
  • 1,5 łyżeczki imbiru
  • ewentualnie: 1/2 szklanki zmielonych orzechów włoskich (ja nie dodałam)
Przygotowanie:
  • Batata umyć, obrać ze skórki, pokroić w kosteczkę i wrzucić na 10 min do gotującej się wody.
  • Po zagotowaniu odcedzić, wrzucić do misy blendera i zmiksować na gładkie puree.
  • Przełożyć do pojemnika, całkowicie wystudzić.
  • Nagrzać piekarnik do 175 stopni.
  • Masło utrzeć z cukrem na jasną i puszystą masę.
  • Do masy maślanej dodawać porcjami puree z batata, stale miksując.
  • Dodawać porcjami pozostałe składniki, dokładnie mieszając mikserem.
  • Przełożyć ciasto do tortownicy o średnicy 23cm, natłuszczonej i przysypanej bułką tartą.
  • Po 45min pieczenia sprawdzamy patyczkiem, czy ciasto jest upieczone - jeśli nie, należy je zostawić na dodatkowe 10-15min w piekarniku. 
  • Podawać jako przekąska do kawy/herbaty, lub z bitą śmietaną i kwaśnymi owocami jako deser.