19 sierpnia 2015

Tarta/letki Jagodowe aka Blåbärspaj


Każdy szwedzki przepis na moim blogu ma swoją historię. Nie inaczej jest z tym dzisiejszym. Muszę tutaj zaznaczyć, że jestem okropnym łakomczuchem i mam oddzielny żołądek na desery. Nie ważne, jak dużo zjem na lunch, i tak nie odmówię słodkości. Tak więc będąc w Szwecji ostatnim razem nie odmówiłam na zaproszenie do najlepszej w miasteczku kawiarni - Vansbro Konditori & BageriWybór ciast i ciastek był porażający, ale ja od początku się ukierunkowałam - jagody. Była jagodowa Princesstårta, były inne ciasta. Moją uwagę przykuły małe tartaletki z jagodami. 
Na pierwszy rzut oka nie byłam nawet w stanie ocenić jaki rodzaj ciasta był na spodzie, natomiast krem wyglądał na coś serowego. Ale z pierwszym kęsem wszystko stało się jasne. Spód był ze specyficznego ciasta kruchego - takiego delikatnego, które nawet można wyciskać maszynką do ciastek. Krem zdecydowanie był zapieczoną śmietanką (jeśli jadacie w lato pierogi z jagodami ze śmietaną, to właśnie mniej więcej tak smakowało nadzienie), pod którą spoczywały soczyste jagody. Coś tak pysznego jadłam wtedy po raz pierwszy w życiu i przez już drugi sezon starałam się to odtworzyć. Tym razem się udało - mniej więcej. Mniej, bo chciałam upiec placek jagodowy, czyli Blåbärspaj, jednak ten rodzaj kruchego ciasta woli być jedzony prosto z foremki ;) Z tego względu prezentuję Wam dwa przepisy - jeden na tartaletki jagodowe, a drugi na tartę. Lekko różnią się między sobą smakiem i konsystencją, jednak oba są cudownie pyszne.
Tartaletki Jagodowe
Składniki:
Ciasto
  • 150 g masła
  • 120 ml cukru pudru (82g - ok. 80g)*
  • 1 jajko
  • 100 ml mąki ziemniaczanej (76g - ok. 80g)*
  • 200 ml mąki pszennej (136g - ok. 140g)*
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Wypełnienie
  • 1 l jagód*
  • 1/4 l borówek*
  • 100 ml cukru pudru*
  • 1 łyżeczka cukru wanilinowego
  • 1 jajko
  • 300 ml kwaśnej, gęstej, wiejskiej śmietany*
*W Szwecji korzysta się w dużej mierze z miarek objętościowych, co wbrew pozorom jest bardzo wygodne - zamiast wagi wszystko można odmierzyć za pomocą jednego naczynia ;)

Przygotowanie:
  • CiastoUtrzeć masło z cukrem.
    Dodać jajko, wymieszać.
    Dodać resztę składników, zagnieść ciasto lub wymieszać je dokładnie drewnianą łyżką.
    Formy na tartaletki wysmarować masłem i posypać bułką tartą.
    Dno i boki każdej foremki wyłożyć ciastem (należy uważać, aby nie było za cienkie), wyrównać łyżką, porobić dziurki widelcem.
  • Wypełnienie: Na dno każdej z tartaletek wysypać trochę jagód i borówek.
    Wymieszać dokładnie cukier puder, cukier wanilinowy, jajko i śmietanę.
    Wylać do każdej foremki 2-3 łyżki masy śmietanowej.
  • Pieczenie: Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni i piec przez ok. 45min (do momentu, kiedy ciasto będzie złotobrązowe w kolorze).
  • Podawać z ubitą śmietaną lub lodami waniliowymi.
Tarta Jagodowa
Składniki:
Ciasto
  • 180 g masła
  • 50g drobnego cukru do wypieków
  • 1 żółtko
  • 50 g mąki ziemniaczanej
  • 200 g mąki pszennej
  • 50 ml mleka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Wypełnienie
  • 1 l jagód*
  • 1/4 l borówek*
  • 100 ml cukru pudru*
  • 1 łyżeczka cukru wanilinowego
  • 1 jajko, 1 białko
  • 50g mąki ziemniaczanej
  • 100g twarogu sernikowego lub serka ricotta
  • 300 ml kwaśnej, gęstej, wiejskiej śmietany
*W Szwecji korzysta się w dużej mierze z miarek objętościowych, co wbrew pozorom jest bardzo wygodne - zamiast wagi wszystko można odmierzyć za pomocą jednego naczynia ;)

Przygotowanie:
  • CiastoUtrzeć masło z cukrem.
    Dodać żółtko i mleko, wymieszać.
    Dodać resztę składników i zagnieść ciasto.
    Formę na tartę o średnicy 24cm wysmarować masłem i posypać bułką tartą.
    Dno i boki każdej formy wyłożyć ciastem (należy uważać, aby nie było za cienkie), wyrównać łyżką, porobić dziurki widelcem.
  • Formę z samym spodem wstawić na 15min do piekarnika nagrzanego do 180 stopni.
  • WypełnienieJagody i borówki wymieszać z 50 g mąki ziemniaczanej.
    W oddzielnym naczyniu wymieszać dokładnie mikserem cukier puder, cukier wanilinowy, jajko, białko, ser i śmietanę.
    Na podpieczone dno tarty wysypać owoce i zalać je masą śmietanowo-serową.
  • Pieczenie: Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni i piec przez ok. 30min (do momentu, kiedy ciasto będzie złotobrązowe w kolorze).
  • Podawać z bitą śmietaną i lodami waniliowymi.
Smacznego !
Letnie owoce    Uczta pod gołym niebem

1 komentarz :

  1. Wyglądają smakowicie :) Miło mi, że bierzesz udział w mojej akcji "Letnie owoce". Pozdrawiam :)

    Take it Izzy

    OdpowiedzUsuń

Przeczytałeś? Zrobiłeś? Zostaw mi wiadomość :)